De financiële crisis.

Harry Morskate | 9 september 2011
De bank en schulden crisis kwam voor veel economen niet als een verassing. Gebrek aan transparantie, grote risico's als gevolg van eigenbelang en gebrek aan controle waren de ingrediënten die tot deze crisis moesten lijden. Verbazend is het te zien dat de banken, na staatsteun, zo snel terugkeren naar  winstbejag, grote bonussen en elk toezicht afwijzen. De staat, de belastingbetaler dus, achterlaten met een grote staatsschuld.

In onze gemeente is ook sprake van een financiële en schuldencrisis met veelal dezelde oorzaken. Sinds begin van de internationale schulden crisis proberen regeringen te sparen. Dit vanuit de kennis dat te hoge uitgaven en te hoge schulden de echte oorzaak van problemen zijn.
Maar die kennis en dat inzicht ontbreekt in onze gemeente in het geheel. Vergeleken met 2007 zijn de schulden van onze gemeente 83 % opgelopen van € 125.000,- naar €  229.000,-.

Merkwaardig is dat de schulden oplopen, terwijl  de gemeente  een 'sluitende' begroting en positief  exploitatie resultaat heeft. Bij alle andere overheden is het probleem een begrotingstekort en deze overheden proberen via bezuiningingen geld vrij te maken om de schuldenberg te verkleinen.

Net zoals bij de banken is er ook in onze gemeente een groot gebrek aan transparantie, bestaat belangenverstrengeling, en is er gebrek aan controle.
Erger nog, alle economische  en financiële wetten worden aan de laars gelapt. De schuld per inwoner is nu bijna 300 % hoger dan in vergelijkbare gemeenten en is evengroot als het gehele jaarinkomen van onze gemeente. Dat zijn pas echt griekse toestanden.

Te pas en te onpas wordt dooronze burgemeester het argument geldgebrek misbruikt om aan gewone verplichtingen te voldoen en  noodzakenlijke investeringen in de infrastructuur niet te doen. Maar om vele onduidelijk redenen worden er zomaar, zelfs zonder overleg vooraf met de gemeenteraad, dure nieuwe projecten ingelast. Voorbeelden de entree van Valquières en het oude kasteel. (geschatte kosten tenminste € 450.000,-. Zo schijnen er zelfs plannen voor een nieuw gemeentehuis te zijn.

Deze nieuwe projecten komen op een bijna mysterieuze wijze tot stand en worden door onze bugemeester meestal zo maar opgstart waarna de gemeenteraad geinformeerd wordt. Uiteindelijk worden, volgens goed (binna noord koreaans) gebruik, deze onzinnige plannen dan met unanieme stemmen aangenomen. De schulden en de lasten zijn vervolgens voor de inworers en dat is de verklaring voor de hoge belasting tarieven.

De arme griekse bevolking is door de haar gekozen politici bedrogen en moet nu de last dragen. Datzelfde lot wacht ook onze medebewoners. Het wordt tijd dat de gemeenteraad haar verantwoording neemt en niet langer aan de leiband van de burgmeester blijft lopen. De gemeenteraad hoort de belangen van alle bewoners te dienen en niet mee te gaan in de mogelijke peperdure, onzinnige en mogelijke prive belangen van onze burgemeester.

     
La commune de DIO ET VALQUIÈRES, située dans le département de l'HERAULT, au pied des Cévennes, réunie trois hameaux DIO, VALQUIÈRES et VERNAZOUBRES, d'une importance quasi égale, et abrite 139 habitants sur une superficie de 1.877 hectares. La Gazette de Dio et Valquières est une initiative de citoyens concernés qui surveillent de façon critique la politique municipale.

Gazette de Dio et Valquières