De toekomst van het kasteel.
|
Harry Morskate | 10
december 2010
|
MM.
Fleutiaux, eigenaar van het kasteel, hield op
vrijdag 3 december een gepassioneerde presentatie voor de gemeenteraad.
Zijn
idee was om samen met de gemeente
een onderneming op te richten
om daar gezamenlijk een aantal
activiteiten rond het kasteel en het oude dorp in onder te brengen. De
gemeente zou onder andere
moeten investeren in een «Maison
de
formation» en een
«Cafe de Pays» en
grond
aankopen. MM. Fleutiaux zou een
deel van zijn privé bezit
inbrengen, echter
wel onder het voorbehoud van zijn eigen zeggenschap.
Helaas werd de
doelstelling en het echte concept niet duidelijk. Ook
ontbrak een concreet financieel plan. Maar
biedt een onderneming samen met de gemeente wel zicht op een goede
samenwerking, de instandhouding
van het kasteel en, nog belangrijker, een gezonde exploitatie?
In de MidiLibre van 21 april
2010 lezen we: «De
raadsleden
keren terug van de Senaat met hun prijs. Deze verkozen
vertegenwoordigers zijn tevreden met hun werk en enthousiast, dat wil
zeggen, meer gemotiveerd dan ooit, keren ze terug naar het dorp na hun
uitje in Parijs en met de ontvangen eer met de titel van laureaat van
de 21 ste wedstrijd gemeenten voor het werk dat momenteel in het
kasteel-gehucht van Dio uitgevoerd wordt.»
Maar van enige
enthousiasme of motivatie was niets te
bespeuren. In tegendeel een minimmale
positieve instelling, eerste
voorwaarde voor een goede samenwerking, ontbrak. Enkele reacties
getuigden zelfs van een totaal gebrek aan
respect ten opzichte van de gedreven eigenaar van het
kasteel.
Deze houding van de
gemeenteraad staat in schril contrast met het
wel aanvaarden van de prijs door de gemeente. In Parijs zat de gehele
gemeenteraad vooraan.
Dit terwijl alle vier speciaal genodigden, de heren -Fleutiaux,
eigenaar van het kasteel en de coördinator van het project,
-Castan,
directeur van de verenigde gemeenten, -Viala, regionaal afgevaardige
van de 'fondation du patrimoine' en -Pailles, Conseiller
Général, niet
aanwezig waren. Deze,
opzettelijk afwezige, genodigden waren het immers niet eens met deze verspillling van het prijs- en
belastingeld door de gemeenteraad.
|
Dat brengt ons tot de belangrijke vraag of
onze gemeent een goede partner is en er wel
moet participeren of
zich hier beter kan beperken tot het slechts faciliteren.
Het
is bekend dat het draagvlak om nog meer geld aan het kasteel uit te
geven bij de inwoners
niet groot is. Daarbij wordt de gemeente slecht
geleid en verkeert in financiële problemen. Er is geen
beleid, de
organisatie is slecht en wettelijke verplichte basale infrastructuur
ontbreekt.
Genoeg argumenten om juist
niet samen met de gemeente als
ondernemer te gaan optreden. Dat wordt zeker geen succes en daar is
niemand mee gebaat. De renovatie van het kasteel en het dorp moeten
doorgaan. De werkeloosheid is
in ons departement Herault structureel schrikbarend
hoog, (13,1 % in 2010 ten opzichte van 9,7 % landelijk.) Op
één na
het hoogste percentage in heel Frankrijk.
De sleutel voor een oplossing van de werkeloosheid is het inzicht, dat
de consumenten de
eigenlijke werkgevers zijn. In een regio waar de werkeloosheid hoog is,
zijn de inkomsten meestal lager. Dat is zeker in de Herault het geval.
Het is daarom vrijwel onmogelijk om een gezonde exploitatie voor het
kasteel te bereiken die louter gebaseerd is op locale activiteiten.
Immers het geld ontbreekt!
Dat houdt in dat er
misschien beter elders gekeken kan worden om als
het ware 'werkgelegenheid' te
importeren. Juist daar biedt het kasteel
met het oude dorp een goede kans. Er zijn uitstekende TGV en
vliegtuig verbindingen naar welvarender regio's en Europese landen. En
de
Herault
en onze gemeente hebben veel te bieden!
Door bijvoorbeeld de ontwikkeling van een concept om het kasteel
met het dorp te gaan gebruiken als een conferentie en vergadercentrum,
zouden de bezoekers hiervan werkgelegenheid genereren in de
dienstverlening. Dat zou zeker meer zicht bieden op een gezonde
exploitatie
en nog belangrijker, kunnen bijdragen aan de werkgelegenheid in
onze gemeente.
|
|